24 augusti 2011

Good enough!


Varför tror vi människor så ofta att vi inte duger.
Vi är inte tillräckligt snygga, smala, fina, rika, duktiga i skolan eller på jobbet?

Jag får riktigt ont i magen när jag hör unga tjejer o killar som inte tror att de duger som de är.


Jag träffade en 4-a åring i somras som inte kom på en
sång hon skulle sjunga för mig. Hon knackade sig i huvudet och sa Åh vad jag är dum i huvudet!

En 4-åring ska inte ens behöva tänka de orden.


Vad är det vi matar varandra med.
Vad är det för dumheter som media säger till oss!
Att vi inte är tillräckligt bra!
Vem säger det?
Vem är det som bestämmer HUR vi ska vara eller se ut?

Inte är det Gud som skapade oss.

Han gjorde oss alla perfekta och i hans ögon skapade han oss vackra, precis som vi är!

Lady Gaga är inte en av mina favoriter bland sångare och har ibland väldigt konstiga texter.
Men det finns några strofer i sången BORN THIS WAY som säger precis det jag vill säga till dig idag. Att du duger och är perfekt.

She said, "'Cause He made you perfect, babe"
"So hold your head up, girl and you you'll go far,

Listen to me when I say"

I'm beautiful in my way,
'Cause God makes no mistakes
I'm on the right track, baby
I was born this way




Försök att inte känna efter för mycket.
Jämför inte med alla andra. (Jag vet, det är lättare sagt än gjort)
Vi borde hellre börja hellre dagen med att se oss i spegeln och säga:
Du duger, jag duger, vi är "Good enough"!

Ha en lapp eller en sten i fickan med texten: Jag duger, jag är okej.
För kan media
säga till oss att vi INTE duger så kan vi nog mata oss själva med positiv information och vända tankarna.
Passa på idag att berätta för dina vänner att de är bra, att du uppskattar dem.

Kram & ha en toppendag!
Anna

4 kommentarer:

  1. Tack Anna! Det är så lätt att dras med i den där nedbrytande spiralen att jämföra sig med alla andra och samhällets ideal. Det ringde en väckarklocka för mig förra veckan när min 4-åriga systerson frågade vem som hade skapat mig. På mitt svar "Gud" svarade han med favoritfrågan "Varför?". "Därför att han ville ha en Sonja", svarade jag. Just det. Så enkelt.

    SvaraRadera
  2. 4-åringar är för gulliga! Tack Sonja!

    SvaraRadera
  3. Så så sant! Tyvärr måste vi påminna varandra och oss själva om detta var och varannan dag.

    SvaraRadera
  4. starka och mäktiga ord..Detta är sant

    SvaraRadera