11 augusti 2011

Grupptryck

Jag tänker på det som Norges stadminister Jens Stoltenberg sa i minnesgudsgudstjänsten efter tradgedin i Oslo.

Att om en människa kan föra så mycket ondska in i världen, hur mycket kärlek kan inte då många människor sprida (inte ordagrant)

Det där med grupptryck är svårt.
Se hur det är i London just nu.
Pga av en tragisk olycka av polisen så har människor börjat bete sig som galningar.
De gör inget vettigt utan förstör och eggar
upp varandra att göra helt galna saker.


De plundrar affärer, tänder eld på hus, bussar & bilar, slåss mot poliser och bara bråkar.
Varför?
Ja, det vet de nog inte själva tillslut. De följer bara grupptrycket och så blir det större o större & värre o värre.

Tänk vad viktigt det är att umgås med bra vänner som hjälper en att göra positiva saker istället.
För det är inte lätt att stå emot när gruppen gör saker eller beter sig på ett visst sätt som man egentligen inte vill vara med om.
Speciellt för er som är lite yngre är grupptrycket och vad kompisar gör jätteviktigt.
Så en liten tankeställare till oss alla att ställa till oss själva:
Vem umgås jag med?
Är det människor som gör att jag blir en bättre människa och gör bra saker eller umgås jag med människor som gör att jag väljer att göra det som inte är bra?

Det är Jätteviktigt att ta ställning till.

Ha en bra dag och välj vänner som tar fram din bästa sida.
För tillsammans kan vi jobba mot alla galenskaper
som finns!


Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar