12 januari 2012

Jag blir så arg...


Jag tittade på programmet "Livet blir bättre" igår.
Det var Patrik Sjöberg som berättade om sitt liv och tog upp det som hans bok b.la. handlar om. Sexuella övergrepp på barn.
Jag har alltid tyckt att Patrik är lite kaxig och inte alls en sån trevlig typ. Nä, jag känner honom inte utan det är bara min bild av honom som media gett mig.
Men jag kan idag förstå honom efter att ha sett och hört hur han som ung kille blev sexuellt utnyttjad av en som stod honom närmast. Sin styvpappa.

Jag tycker att han är så modig att han vågar berätta. För det upplevs alltid som en skam för barnet.
Han berättar att mannen som utnyttjade honom hade förgripit sig på ca 200 pojkar mer. Och det är bara en av förbrytarna som finns i vårt land.
Cirka 7 % av alla flickor och 3 % av alla pojkar i åldrarna 0-14 år har utsatts för sexuella övergrepp i Sverige. Övergreppen på barn i åldrarna 15-18 år ingår idag i vuxenstatistiken och redovisas inte separat. Ett övergrepp innebär en traumatisk upplevelse med starka känslor av skam, skuld och rädsla över att inte bli trodd. Detta leder till att barn inte vågar berätta om övergreppen.

Jag blir så arg när man blir påmind om detta. Det är helt sjukt att det är så många barn som idag i vårt land, i vår närhet blir sexuellt utnyttjade! Vi MÅSTE lära våra barn att säga NEJ. Alla har rätt till att bestämma över sin egen kropp. Se gärna programmet på länken jag skickar med

http://www.tv3play.se/play/262300/?autostart=true

Vi måste våga stå upp för de utsatta. Ha ögonen öppna och finnas där ifall någon behöver vår hjälp.
Känner du någon, eller är du själv drabbad så finns det hjälp att få.

Läs mer på bris.se eller ring hjälpnumret 116 111.

Anna

1 kommentar:

  1. Missa detta igår. Ska absolut titta på programmet på tv3/play.
    Kram på dig :)

    SvaraRadera