15 maj 2013

Feminist?

Feminist!


Nä, jag har aldrig riktigt fallit för det ordet eller bilden som jag har haft av feminister.
Att kvinnor ska bli som män för att bli lika värda.
Nä, jag ser inget fel i olikheterna, utan ett komplement åt varandra. 

Jag slog upp ordet och det stod så här:
Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter.
Det är tragiskt att man ens ska behövas försvara kvinnans rättigheter.

Då är jag feminist och jag vet att Gud är det med. 
I 1 Mos 1:27 står det "... lik sig själv skapade Gud människan till man och kvinna."
Från början var det tänkt att vi har lika värde. Inte att vi ÄR lika, men det är något fantastiskt. Vi är båda skapade lika Gud.
Han gjorde inte mannen som en mall som kvinnor skulle likna sig efter eller en man som ska få göra vad han vill med kvinnan.



Det har delats en länk på facebook de senaste dagarna  som har spridits som en löpeld.     http://trettiotreanledningar.com/  


En tjej som heter Sofia Zackrisson har skapat den och skriver så här:

Jag som har skapat denna sida har gjort det för att försöka sprida medvetenhet. För om en är medveten kan en göra små saker för att förändra hur samhället ser ut. Det kan vara så enkelt som att säga ifrån när du hör någon dra ett sexistiskt skämt eller att ta avstånd från ett klädmärke som använder sig att kvinnoförnedrande reklam. I mitt fall ville jag dra mitt lilla strå till stacken i form av denna sida. 
Att bara sitta tyst och acceptera känns inte som ett alternativ i den här världen. Jag gissar att de flesta som delar detta är tjejer och kvinnor...
Jag vill att även killar och män ska inse hur viktigt det är att kämpa för feminismen. Feminismen är ingen tjejgrej, det är lika mycket för alla pojkar och män. 
Det kallas feminism för att det faktiskt grundas i att det är det kvinnliga könet som alltid setts som det svaga könet och det är kvinnorna som förminskas och har sämre förutsättningar. Det patriarkat vi lever i nu är ju inte fördelaktigt för varken män eller kvinnor.Jag vill att våra söner ska slippa växa upp och in i en värld där det är manligt att vara tuff, hård och ha svårt att kontrollera sina sexuella drifter. Det ska inte vara "omanligt" att ha respekt och känslor, utan mänskligt. Om den stereotypa mansrollen (som skapar den stereotypa kvinnorollen) försvann så skulle många av problemen försvinna.  Idag ses det som en förolämpning om en man har "kvinnliga" egenskaper. Det handlar om mänskliga egenskaper och vi skulle alla ha rikare liv utan begränsningar om de stereotypa könsrollerna öppnades upp. Så jag hoppas att fler män inser feminismens syfte. För sin egen skull och för sina mammor, systrar, fruar, döttrar och söner. Så dela gärna detta bland era vänner och ovänner av alla åldrar och kön./Sofia Zackrisson

Dags att säga STOP för allt kvinnoförnedrande.
Självklart ska vi säga stop för ALL förnedring av människor men samhället har gjort det lovligt att nedvärdera kvinnor.
Läste bara idag i Aftonbladet en sak som visar det 
Helt sjukt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16781265.ab


Vad kan vi göra? Våga stå upp, säga ifrån och ta ställning på samma sett som Astrid 14 år stod upp på sin skola med en sexistisk målning på toaletterna.


Hon vann striden och de målade över bilden.


"Allt vad du vill att andra ska göra mot dig, ska du göra mot dem." Matt 7:12


Jättebra råd att följa. Behandla andra så som du vill bli behandlad. Tjej eller kille!



Ha en härlig kväll.
kram
Anna 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar