15 april 2013

Varje dag är kanske inte bra, men det finns något bra i varje dag

När vi var i USA höll jag på att gå på att köpa en fantastiskt hudkräm med äkta salt från döda havet och små flagor av guld i. Det skulle förändra mitt yttre och jag skulle bli "ung" på nytt. Men det kostade alldeles för mycket, så jag köpte inget.
Och jag är glad att jag inte gick på det. JAG vet egentligen att det inte funkar, men man är alltid sugen på att pröva och förändra- förbättra.
Vem vill inte blir "bättre"?

Men det finns något man faktiskt kan förändra, helt oberoende hur gammalt, slitet, rynkigt eller "fult" det är. Det är vårt inre.
Den person som du är på insidan, som bara du känner. Den går att förändra och förbättra, med lite hjälp :)

Ett glatt hjärta gör ansiktet ljust. Ords 15:13

 

Positivt tänkande har vi alla hört om och det stämmer verkligen. Ifall vi försöker att se saker på ett positiv sätt istället för att vara negativ mår vi mycket bättre, är trevligare att vara med och ser då bättre ut! För en människa med skrattrynkor är vackrare än en med bekymmers/argrynkor- eller hur?
MEN om man nu inte är glad och känner att allt går emot en. Vad gör man då?
Det finns en bibeltext i Ords 4:23 där det står"Du bör framför allt vaka över dina tankar, för de påverkar allt annat i livet."
Man kan medvetet försöka ändra sina tankar genom att fylla på dem med positiva saker. Se till att man umgås med vänner som är positiva. Tänka efter vad man ser på tv eller läser för böcker. Fyll på med det som ger dig positiva tankar om livet och dig själv.

När man väl försöker det så finns det en text till där det står att Gud hjälper oss. För han vet att det inte alltid är så lätt att ha ett glatt hjärta.
MEN Gud säger att om vi är med honom så blir frukten av det - glädje. Gal 5:22
Man brukar ju säga att men blir lik den man umgås med och genom att umgås med Gud. (Prata med, läsa om osv) så blir frukten att man får glädje i hjärtat. I sitt inre.
Låter det komplicerat? Pröva får du se.
För VEM kan motstå ett härligt leende? Inte jag i alla fall.   
Ett glatt hjärta gör att man mår bättre, ser bättre ut, är roligare att umgås med och vi får tom hjälp med det :)

Se om du kan hålla dig för skratt och man ser skillnad mellan att vara glad eller inte . 

https://www.youtube.com/watch?v=QQ0FCa5oo_Y 


Ha en bra dag och lycka till med att fylla på med positivt tänkande. Vi behöver kanske peppa varandra att se livet från den ljusa sidan.

1 kommentar: