24 april 2013

Gud o bagels

Idag skulle det ju bli strejk och de varnade att det skulle bli tomt  i hyllorna i affären, så jag tänkte baka lite o frysa in ifall brödet skulle ta slut.

Nu blåstes strejken av efter en timme, men jag har redan satt igång o baka.
det ska bli Bagels och ni ska få receptet här. 
Och även en bibeltext till varje huvudingrediens :) 
För Jesus sa: "Ja, jag är livets bröd." Joh 6 och bröd är en livsnödvändighet, även om vi lever i en tid av GI och LCHF.
Bröd symboliserar all den näring vi behöver för att leva o må bra. Jesus är den näring vi behöver för att leva ett andligt liv o må bra.






Amerikanska bagels (Leila Lindholm)

12 st Ugn: 175°c


25 g jäst      "Därefter började han undervisa om Guds rike igen. Vad kan man säga att riket liknar? frågade han. Hur ska jag beskriva det?Det är som jäst, som knådas in i en deg och som utan att någon ser hur det går till, får hela degen att jäsa." Luk 13: 20
 
5 dl ljummet vatten   "Men det vatten jag ger dem, sa han, blir en ständig källa som väller fram inom dem och som alltid flödar med evigt liv." Joh 14:4

2,5 tsk salt  " Ni är det salt som bevarar världen från undergång. Men salt som förlorat sin kraft är till ingen nytta." Matt 5:15

2 msk flytande honung   "Vänliga ord är som honung, njutbara och hälsosamma." ords 16:24

13,5 dl vetemjöl special/ dinkelmjöl
"Jesus svarade att tiden var inne att han skulle återvända till sin härlighet i himlen, och han tillade: Jag måste dö precis som vetekornet faller i jorden och dör. Om jag inte dör kommer jag att förbli ensam som ett enda sädeskorn. Men min död kommer att skapa många nya vetekorn, en rik skörd av nya liv." Joh 12:23

vatten till kokning, med lite socker i

Pensling och garnering:
1 st uppvispad äggvita
1 dl sesamfrö/solrosfrö/linfrö/vallmofrö (svart)

  • Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt och honung.
  • Tillsätt lite mjöl i taget
  • Arbete degen i ca 5 min. Degen ska vara stum och ganska hård
  • Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, ca 60 min, under duk
  • Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela i 12 bitar.
  • Forma varje bit till en rund bulle och tryck ett hål i mitten med pekfingret. Snurra degbiten så att ett större hål bildas.
  • Jäs bagelsen under bakduk på bakplåtspapper i ca 45 min.
  • Koka under tiden upp vatten i en kastrull, tillsätt lite socker för att få vackra glansiga bagels.
  • Sätt ugnen på 175°c
  • Koka bagelsen i vattnet, ca 2-3 minuter per sida.
  • Låt dem torka på en torr, ren bakduk.
  • Lägg dem sedan på en pappersklädd plåt och pensla med äggvita.
  • Stjälp upp de frön du vill ha på på kaffefat och doppa den penslade sidan i fröna.
  • Grädda i mitten av ugnen tills de är gyllenbruna.
God fyllning för din bagel kan vara tex Philadelphiaost och sallad med tomatskivor.
Testa dig fram till din favorit.
 
För att må bra måste du äta varje dag. 
För att må bra i det kristna livet måste du också "äta" varje dag. Alltså be Gud vara nära, fylla dig med allt gott han har och  låta honom använda dig att "ge mat" åt andra

 Anna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar