3 juni 2013

NÖJD?



 NÖJD!

I går kväll hade jag svårt att sova och låg o tänkte.
Jag kom på mig själv att jag hela tiden önskar något annat i mitt liv än det jag har just nu. 
Jag tänker att bara det blir semester snart så ska jag vila ut mig, motionera, äta sundare- för då har jag tid o ork med allt det jag vill förändra i livet.

För det är HELA tiden saker jag inte är nöjd med. Och de sakerna och tankarna upptar massor av min tid och kraft.

Det slog mig helt plötsligt att jag t.om ber till Gud om det jag strävar efter istället för att vara NÖJD där jag är och med vem jag är!
Jag kom på mig själv att "klaga" hos Gud att jag kände mig trött o behövde ledigt. Helt plötsligt slog mig tanken. varför ber du inte Gud fylla dig med lycka och positiva tankar istället?

Ja VARFÖR?
Jag håller fast vid sakerna jag vill ha, eller känslorna eller tankarna istället för att vara nöjd där jag är, just nu. 
Vara tacksam för hur jag ser ut, vara tacksam o nöjd för jobb, trötthet och vända tankarna istället.


 
Att tänka att jag har ett mål tex att träna mer. Men jag kan vara nöjd med mig själv trots att jag kanske inte hinner eller orkar varje dag som jag borde. 
Jag kan stanna vid denna dagen och ändå försöka vara nöjd, positiv och inte gräva ner sig i tankar som fy vad misslyckad jag är som aldrig når upp till mina mål.

Att vilja förändras är positivt. Men att vara nöjd under tiden gör att resan till förändring, vad det än gäller, blir en glad resa & inte ett ständigt suckande och känsla av misslyckande. 
Sån kan jag vara ibland.
Sucka till Gud och undra varför han inte hjälper mig på det sättet som jag vill.
Han kan ju "fixa" till allt. Det är ju bra o positiva sker jag vill ändra på.

Men Han visade mig tydligt i går att fokusera på att vara nöjd och be att han fyller mig med lycka, frid och nöjdhet inne i mig.
Då kan jag vara nöjd inför beach 2013, trots att jag kanske inte har nått dit jag vill (eller som samhället säger till mig att det ska va)


Hoppas du förstår vad jag vill säga.
Vi mår bättre av att koncentrera oss på att vara nöjda med den vi är trots att vi inte har nått dit vi vill.
Vi gör fel och väljer fel. Men fokusera INTE på det utan be Gud fylla dig med kärlek till dig själv, frid som det kallas i Bibeln och nöjd med dagen idag. För det är bara idag vi lever. I går eller i morgon finns inte. Bara IDAG!.







Var nöjda med vad ni har! För Gud har sagt: Jag kommer aldrig att överge dig eller svika dig.   Hebr 13:5

Sången här är så härlig. Hörde den på något barnprogram för många år sedan.
Ballo har samma tanke. Var nöjd med allt som livet ger & all som du omkring dig ser. GLÖM bort sorger o besvär. Han var nöjd!



2 kommentarer: